"El futur professional dels joves periodistes: perspectives i reptes a l'escenari 2.0" a l'aula magna de la FCC de la UAB. |
Malgrat
que el periodisme muta, continua sent el mateix i continua sent
necessàri per a la societat, aquesta és la gran síntesi de la
jornada “El
futur professional dels joves periodistes: perspectives i reptes a
l'escenari 2.0” que es va celebrar el passat 18 de gener a la UAB.
A l'acte van participar el director del diari ARA, Carles Capdevila,
el redactor cap i subdirector de continguts digitals de LaVanguardia, Enric Sierra, el subdirector de El País a Catalunya,
Francesc Valls, el cap de continguts digitals de El Periódico, Saül
Gordillo i el director de VilaWeb, Vicent Partal.
En
un escenari de crisi periodística aquests reconeguts periodistes es
van reunir a l'aula magna de la Facultat de Comunicació on van
intentar animar a tots els estudiants assistents sobre el seu futur.
“La crisi és un inici”, anunciava Carles Capedevila que va ser
el primer en parlar. La crisi permet canviar als mitjans i millorar,
per tant, per al director de l'ARA és una oportunitat. Enric Sierra
explicava que “els mitjans contracten gent d'una altra manera”
però continuen contractant, per tant “el periodisme no ha mort ni
morirà”.
Francesc
Valls no dubtava en dir que “no estem pitjor ni millor que la
resta” però és cert que “es fa un tipus de periodisme d'anar
per casa”, perdent-se el periodisme d'investigació. Per a avançar
en el complicat món del periodisme en crisi Saül Gordillo animava a
fer com ell i treballar la marca personal i no solament la del mitjà
en la qual es treballa. Vicent Partal acabava la roda d'intervencions
dient que tots els estudiants de periodisme haurien de considerar.se
privilegiats ja que van a viure grans canvis socials i per que tenen
un món d'experimentació periodística a través de xarxes socials i
mòbils.
En
una mirada cap al futur tots coincidien en les noves tecnologies. “El
mòbil serà la forma més massiva de consumir informació” deia
Enric Sierra, aquestes noves formes de comunicació a través
d'internet permeten “fer un producte amb la potencialitat d'arribar
a tothom amb un cost 0” reafirmava el director de Vilaweb
exemplificant amb l'aplicació Blyner.org
per
a llegir grans reportatges a través del mòbil.
Carles Capdevila i Francesc Valls coincidien però, en que cal un
sistema de pagament a través de la xarxa, ja que cal pagar als
periodistes i la relació entre publicitat i periodisme és cada
vegada “més agressiva” com anunciava Enric Sierra.
El
director de l'ARA defensava que en un futur “hi haurà marques que
faran coses”, espais multiplataforma que informaran del mateix amb
diferent tractament segons el receptor i el canal. En qualsevol cas
cal desconfiar de solucions màgiques.
Carles Capdevila
Carles Capdevila |
El
director de l'ARA es mostrava optimista ja que el seu diari fa poc
més de dos anys que va veure la llum i malgrat la crisi s'ha
posicionat com un dels referents a Catalunya. “La comunicació és
el treball més present i amb més futur” començava. A més,
defensava el mutiplataforma, “jo no crec en res”, ni en el paper
ni en el 2.0, per tant l'ARA és un periòdic “multipracticant
sense creure en res”. A més, l'evolució i canvi social és tan
ràpid que “és molt divertit” ja que permet inventar noves coses
i moure's per diferents espais.
Enric Sierra
Enric Sierra |
El
subdirector de continguts digitals de La Vanguardia començava amb notícies
tristes per al periodisme, “cada vegada hi ha més periodistes però
menys llocs de feina”, però alhora entén totes les oportunitats
que està obrint un àmbit digital creixent. Però no cal oblidar que
“vivim de la publicitat” i “la relació amb la publicitat cada
vegada és més agressiva”.
Francesc Valls
Francesc Valls |
Saül Gordillo
Saül Gordillo |
El
cap de continguts digitals de El Periódico va contar la seua
experiència a El Punt, VilaWeb i l'ACN (Agència Catalana de
Notícies). D'aquesta darrera experiència va defensar l'eclosió i
necessitat d'agències i també la normalització del periodista a
aquestes agències ja que abans els “tortugues ninja” (com
anomenava els periodistes d'agències per anar sempre carregats)
estaven mal vistos.
Vicent Partal
Vicent Partal |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada